Pensionär hjärta Facebook = Sant

Förra torsdagen släppte Internetstiftelsen i Sverige sin rapport om svenskarnas internetbeteénde under 2018. Rapporten är efterlängtad av oss i branschen och när vi äntligen fick ta del av den gjordes det med spänd förväntan. 🙂

Det finns mycket intressanta siffror att ta del av men det som intresserar oss mest är statistiken över svenskarnas användning av sociala medier. Årets rapport visar att användningen sociala medier fortsätter att växa. Generellt sett går det att konstatera att svenskarna idag använder sociala medier mer frekvent, att Facebook fortfarande är det största mediet men att Instagram och Snapchat växer snabbast. Idag använder hela 83 % av alla svenskar Facebook ( 81 % förra året) och majoriteten av dessa, 63 %, gör det dagligen.

Nedan ser ni hur användningen av de tre största sociala medierna har ökat från 2017 till 2018.

 

Användning sociala medier 1

Intressanta punkter som sammanfattar svenskarnas användning av sociala medier under 2018

  • Mer än varannan svensk använder sociala medier (83 %). Förra året var det 81 %.
  • 63 % använder sociala medier dagligen jämfört med förra året där siffran var 56 %
  • Facebook är det största sociala mediet (76 %) följt av Instagram (60 %) och Snapchat (38 %).
  • Instagram har växt med 7 procentenheter samtidigt som Facebook växt med 2 procentenheter.
  • Snapchat och Instagram är populärast bland yngre 12-25 år medans personer som är äldre än 25 föredrar Facebook.
  • Mer än varannan av de som är 76 år eller äldre använder internet (58%). 38 % av dessa gör det även i mobilen.
  • 51 % av alla internetanvändare som är 76 år eller äldre använder Facebook.

Det går således att konstatera att det digitala användandet ökar hos de äldre och att de nu även har börjat använda sociala medier mer frekvent, i synnerhet Facebook. Idag når du nästintill alla genom att synas digitalt. Om du inte redan har börjat arbeta med den digitala biten i din marknadsföring så är det med andra ord dags nu.

Vi på Entos kan hjälpa dig med allt som har med digital marknadsföring att göra. Hör gärna av dig om du behöver hjälp eller vägledning kring hur du ska tänka för att nå ut med ditt budskap till din målgrupp.

Vi rekommenderar dig att läsa rapporten i sin helhet. Det gör du här!

Lämna en kommentar