Möjligheterna med Facebook-annonsering

Att annonsera på Facebook är både effektivt och billigt i förhållande till andra mer traditionella alternativ (ex papperstidning). Genom att annonsera på Facebook så ökar du dina chanser att verkligen nå ut till din målgrupp. En förutsättning för att kunna göra detta är att du känner din målgrupp, vilka intressen de har, hur deras digitala vanor ser ut, vad det gillar och inte gillar etc. När du väl har koll på detta så blir det mycket enklare för dig att anpassa din annons så att du säkerställer att du verkligen når ut till rätt personer.

Facebook har ett verktyg som kallas ”Ads-manager”. Detta verktyg möjliggör för dig som annonsör att just att målgruppsanpassa dina annonser in i minsta detalj. Oavsett om du har superkoll på detta eller inte så rekommenderar vi dig att läsa vidare. Du kommer troligtvis att höja på ögonbrynen och tänka ”Detta hade jag ingen aning om, det måste jag prova” eller ”Ni är sena på bollen, detta har jag haft koll på länge”.

Till att börja med så måste du ha ett Facebook Business konto för att komma åt annonsverktyget ”Ads-manager”. Klicka här för att skapa ett konto

När du väl skapat ett Business Manager – konto och klickat dig vidare till Ads-manager och sedan ”skapa annons” så börjar det roliga. Nu har du möjlighet att anpassa din annons för att göra den så effektiv som möjligt. Annonsverktyget möjligt för dig som annonsör att:

  • Välja målsättning med din annons (räckvidd, interaktion, trafik till webbsida).
  • Segmentera din målgrupp utifrån ålder, vart de bor, vad de gillar och inte gillar etc.
  • Bestämma vilka platser din annons ska synas på.
  • Sätta din egna annonsbudget.
  • Välja format på annonsen (bild, video, bildspel etc).

För att förtydliga ovanstående punkter vill vi ge dig ett exempel:

”Örjan har precis startat en bilfirma i Uddevalla och säljer uteslutande gamla ”Amerikanare”. Han har en hemsida där samtliga bilar ligger ute till försäljning. Problemet är att han har haft svårt med att få folk att besöka hans hemsida och såldes hans butik. Han har med andra ord inte lyckas att nå ut till sin målgrupp för att informera dessa om att hans butik finns. För några veckor sen tog han hjälp av sin syster som jobbar med digital marknadsföring. Hennes tips var att han skulle börja att annonsera på Facebook för att driva folk till hemsidan och således få de intresserade av att besöka butiken. Örjan och hans syster satte sig därför ned för att börja arbetet med annonseringen” . Annonsen anpassades utifrån följande punkter:

  • Målsättningen var att driva personer till hemsidan.
  • Målgruppen var män och kvinnor 30-65 år, bor i Uddevalla med omnejd och som var intresserade av Amerikanska bilar. Det var också viktigt att utesluta personer som gillade bilar av märket Volvo.
  • Annonsen skulle synas både i vanliga Facebook-flödet men också i Facebook-messenger.
  • Budgeten var 1000 kr och annonsen skulle rulla i 14 dagar.
  • Formatet var ett bildspel på de olika bilarna Örjan hade i sin butik med en kompletterande text.

Det dröjde inte många dagar innan både antalet besökare till hemsidan och butiken blev fler. Örjan hade således nått ut till sin målgrupp och fått de att besöka hans hemsida där de sedan blev såpass intresserade att de beslutade sig för att besöka butiken.

Behöver du hjälp med din digitala marknadsföring så att du når ut till din målgrupp? Vi hjälper er gärna. Klicka här för att kontakta oss

Lämna en kommentar