Hur presterar din hemsida?

Idag lägger allt fler företag mer pengar på digital marknadsföring. Detta är bra men också ett måste för att du ska kunna konkurrera med dina produkter eller tjänster på den marknad du befinner dig på.

Digital marknadsföring handlar allt som oftast om att du annonserar om dina produkter eller tjänster på olika digitala plattformar, antingen i dina egna eller andra ”köpta” kanaler. Annonseringen går säkerligen ut på att du vill driva kunden till din hemsida där hen sedan köper din produkt eller tjänst. När den potentiella kunden väl hittat till din hemsida så är det otroligt viktigt att hemsidan är anpassad för dennes beteende. Vi vill därför ge dig några tips för hur du ökar användbarheten på din hemsida och således får den att prestera bättre.

5 tips som gör din hemsida bättre

  1. Analysera din webbplatsstatistik – Detta görs bäst i Google Analytics. Här finns en mängd data att analysera vilket kan kännas lite rörigt. All statistik är bra men det viktigaste enligt oss är att fokusera på ”förvärv” (vart dina besökare kommer ifrån) samt deras beteendeflöde (vilka sidor de besöker etc.).
  2. Ha en enkel och stilren startsida – Skippa långa texter och mycket innehåll på din startsida. Risken med för mycket innehåll på en startsida är att besökarna tröttnar och lämnar hemsidan snabbare än blixten.
  3. Uppdatera dina bilder och använd video – Se till att byta/förnya bilderna lite då och då. Det gör hemsidan mer levande vilket ökar trovärdigheten för ditt företag. Prova att använd rörlig bild (video). Internetanvändarna är idag väldigt lata och vill få allt serverat. Video funkar därför bra i dagens digitala landskap eftersom kunden/besökaren kan konsumera mycket innehåll utan att behöva gör ett skvatt. Prova därför att göra en kort video där du introducerar ditt företag och dina anställda och utvärdera sedan hur videon presterar.
  4. Visa referenser/intyg – En avgörande faktor om din kund ska göra ett köp eller inte är oftast hur stort förtroende hen har för ditt företag. En undersida där du listar referenser eller intyg från tidigare kunder hjälper den framtida kunden att ta ett köpbeslut.
  5. Implementera SSL - certifikat – Detta innebär att din webbadress inleds med https (exempel https.www.abc.se) och ger ett skydd för dina besökare. Certifikatet gör även att ditt företag hamnar högre upp på Googles sökresultat. Google markerar även SSL – certifierade hemsidor som ”säker” och icke SSL – certifierade hemsidor som ”inte säker”. Är din hemsida inte SSL – certifierad så är risken med andra ord stor att besökaren lämnar sidan eftersom att den markerats som ”inte säker”.

Vi hoppas att dessa tips kan vara till hjälp i ditt arbete att göra din hemsida bättre. Behöver du fler tips eller råd för att skapa en mer levande hemsida som är anpassad utifrån dina kunders/besökares beteende? Kontakta oss på Entos så hjälper vi dig! 🙂

Lämna en kommentar