5 tips för enkel och effektiv sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering (SEO) handlar om att du strukturerar innehåll på din hemsida för att göra att den rankas högre av sökmotorerna.

Följande fem tips är enkla justeringar som du själv kan göra på din hemsida. 

  1. Skapa en Page title som är max 65 tecken lång. Är den över 65 tecken så visas inte hela titeln på Google. Page title är den text som visas längst upp i översta listen på webbläsaren och i sökresultatet på Google.
  2. Variera titlarna för huvudsidan och undersidorna efter deras innehåll.
  3. Prioritera ett sökord för varje sida om möjligt.
  4. Skriv det prioriterade sökordet så tidigt som möjligt.
  5. Anpassa titeln till din hemsida.

För dig som inte tycker att tipsen här ovan räcker så har vi satt ihop en snabbguide för söktmotoroptimering. Guiden syftar till att du som läsare ska få en tydlig bild av vad SEO innebär samt vilka fördelar en SEO-anpassad hemsida för med sig.

Tveka inte på att höra av dig till oss om du har frågor eller behöver hjälp!

Klicka här för att komma till vår snabbguide

Facebook anpassar sig till GDPR

Facebook arbetar just nu med att anpassa sig till GDPR som träder i kraft den 25e maj. I dagarna kommer de att informera sina användare om de nya reglerna som kommer att ge användarna mer kontroll över hanteringen av deras personuppgifter, skriver Facebook i ett blogginlägg.

Vissa ändringar som rör användarnas integritetsfrågor kommer också att göras. Det har varit lite snack om att vi efter det att GDPR träder kraft kommer att kunna välja bort riktade annonser, men det är fel.

Trots vissa ändringar kring hur Facebook hanterar användarnas uppgifter så kommer vi dock inte inte kunna välja bort riktad marknadsföring helt och hållet.

Så bli inte förvånad om du i dagarna blir ombedd av Facebook att godkänna de nya villkoren samt att göra vissa val som rör din integritet.

Så lyckas du med din digitala marknadsföring

Dagensanalys.se, som jag ofta refererar till här i bloggen, har listat 5 konkreta tips som du kan använda dig av för att lyckas med din digitala marknadsföring.

Skapa kontinuitet i sociala medier

Var aktiv och publicera kontinuerligt. Att vara aktiv innebär du beter dig exakt likadant på sociala medier som i det ”verkliga” livet. Kommunicera mer än informera. Detta gynnar algoritmerna så att ditt företag når ut till flera.

Se till att du har en SEO – strategi

Skapa relevant innehåll i dina digitala plattformar och använd sökord utifrån vad du tror dina kunder söker på. Håll din SEO – strategi uppdaterad genom att hålla koll på hur många sökningar dina utvalda sökord genererar varje månad.

Blogga

Använd dig av en blogg för att dela med dig av kunskap som skapar ett värde för dina kunder/användare. Som jag nämnt i tidigare inlägg kallas detta för content marketing. Genom att publicera blogginlägg så förbättrar du ditt företags synlighet på nätet. En blogg som uppdateras kontinuerligt med relevant innehåll leder också till en ökad trafik till ditt företags webbplats och sociala medier.

Mobilanpassa allt

Har nämnt det i tidigare inlägg men detta är så viktigt att det bör nämnas igen. Idag surfar fler på mobilen än på datorn. Du kommer att gå miste om kunder om dina digitala plattformar inte är mobilanpassade!

Marknadsför m.h.a. e-post

Använd dig av e-post i din marknadsföring.  I och med att mobilsurfandet har ökat så har också öppningsgraden av marknadsförd e-post också ökat (180 procent). Om du använder dig av e-post i din marknadsföring är det oerhört viktigt att innehållet är anpassat till mobilen.

En kombination av ovanstående tips kommer göra dina följare/besökare/användare mer engagerade vilket förhoppningsvis leder till att de väljer ditt företag om de är i behov av de tjänster eller produkter du erbjuder.

Läs artikeln i sin helhet

Vill du ha hjälp med att komma igång med din digitala marknadsföring? Kontakta oss!

5 saker för att lyckas i digitala kanaler

Många (inte alla) går säkerligen fortfarande runt och tänker ”En Facebook- och Instagramsida är nog bra att ha”. Tanken är helt rätt men det räcker fortfarande inte att ”bara vara med” utan det krävs ett gediget och framförallt ett strategiskt och långsiktigt tänk för att nå framgång på de sociala plattformarna.

Dagensanalys.se har tagit upp 5 saker man bör tänka på för att lyckas i de digitala kanalerna. Om ni inte redan läst artikeln så kommer här en kort sammanfattning.

  1. Skippa ”pressmeddelanden” och gör om dessa till blogginlägg eller nyhetsartiklar. Hur många av dina kunder är egentligen journalister?
  2. Använd er av relevanta rubriker som väcker intresse och får besökaren att stanna kvar. Besökaren måste helt enkelt få svar på sin fråga – är jag på rätt plats?
  3. Lägg ikonerna för sociala medier i sidfoten och dämpa ikonfärgen så att de inte sticker ut. Färgstarka ikoner tenderar mer att avskräcka än att uppmuntra till ”klickning”.
  4. Undvik att använda ”perfekta” bilder som är retuscherade. Använd istället egna bilder. Det är kanske inte är perfekta men avspeglar verkligheten vilket folk enklare kan relatera till.
  5. Skippa automatisk uppspelad musik/ljud som standard. Detta irriterar vilket troligtvis leder till att besökaren lämnar sidan snabbare än den kom.

Klicka här för att läsa artikeln som helhet.

Behöver ditt företag hjälp med hur ni ska tänka för att förbättra er digitala närvaro?

Vi på Entos hjälper både företag som vill utveckla sin redan befintliga digitala strategi samt företag som behöver hjälp att ta fram en ny digital strategi i syfte att komma igång med sitt arbete att skapa en närvaro på de digitala plattformarna.

Kontakta oss så berättar vi mer:)