Content marketing

 

Du har säkerligen hört talas om Content marketing men kanske ställt dig frågan vad det egentligen innebär? Att skapa content innebär att man skapar ett värde för kunden utan att prata om sin produkt eller tjänst. Det handlar om att arbeta ur ett utifrån-och-in-perspektiv istället för ett inifrån-och-ut-perspektiv. Man skapar helt enkelt innehåll utifrån vad kunderna tycker är intressant och inte vad du själv tycker att kunderna bör tycka är intressant. Detta är motsatsen till ”klassisk” marknadsföring där man fokuserar helt på produkten eller tjänsten man säljer.

 

Vad kan då content bestå av?

Content handlar om att man som företag delar med sig av sina egna kunskaper som kunden förhoppningsvis ska ha nytta av och ser ett värde i. Content kan vara:

  • Tips och trix
  • Storytelling
  • Instruktioner hur en produkt eller tjänst fungerar
  • Humor
  • Faktabaserat innehåll

En huvudprincip du kan utgå ifrån när du skapar content är att innehållet ska komplettera den redan ”klassiska” marknadsföringen.

Om du exempelvis är ett städföretag så skulle content kunna vara att du delar med dig av tips på aktiviteter som kunden kan ägna sig åt när du städar hens hem. Driver du en restaurang så skulle du kunna dela med dig av omkringaktiviteter dina kunder kan ägna sig åt innan eller efter deras restaurangbesök. Det viktigaste när du skapar content är att undvika att fokusera på den produkt eller tjänst du säljer.

 

Vilket format lämpar sig bäst för content?

Content marketing fungerar egentligen bra oavsett format. Är innehållet relevant och skapar ett värde för målgruppen så kvittar det om innehållet är ett blogginlägg, video, Facebook/Instagraminlägg eller en annons i sociala medier. Utgå alltid från vilket format målgruppen föredrar.

 

Hur vet du vad kunden är intresserad av?

Mät och utvärdera ditt innehåll. De flesta sociala medierna har ett eget statistikverktyg som möjliggör för dig som användare att mäta hur bra eller dåligt ditt innehåll presterar. Det innehållet som engagerar många går troligtvis hem hos målgruppen. Det innehåll som engagerar färre är målgruppen troligtvis inte intresserad av.

Ett annat sätt att ta reda på vad som intresserar din målgrupp är att bjuda in ett urval av dessa för en kort gruppintervju (fokusgrupp) där du ställer öppna diskussionsfrågor om just vad de har för intressen och behov.

 

Varför content marketing?

Tillskillnad mot ”klassisk” marknadsföring som bygger på försäljning och (helst) snabba pengar så är content marketing något man inte ser effekter av på kort tid. När du arbetar med content så ska du göra det med ett strategisk och långsiktigt tänk där de positiva effekterna kommer efter långt, hårt och tålmodigt arbete.. Content marketing gör att:

  • Du knyter starkare band till dina kunder
  • Du stärker ditt varumärke
  • Du får ett ökat förtroende hos dina kunder
  • Dina kunder kommer att rekommendera dig till andra
  • Dina kunder kommer med stor sannolikhet återkomma till dig
  • Du bygger långsiktiga relationer till dina kunder
  • Du behåller dina befintliga kunder

Hur bra låter inte detta? Sätt igång med content marketing redan idag.  Svårt att komma igång? Lugn, vi på Entos hjälper dig och är bara ett mail eller telefonsamtal bort 🙂

Öka din synlighet på Facebook

Som vi tidigare skrivit i bloggen så har Facebook ändrat sin algoritm vilket innebär att personliga inlägg prioriteras före inlägg från företag. Detta innebär att färre följare ser dina företagsinlägg såvida du inte betalar för din räckvidd. Trots den nya algoritmen så kan du som företag själv göra mycket för att öka din synlighet utan att behöva betala en enda krona. Vi på Entos vill därför ge dig några tips hur du kan öka din synlighet på Facebook utan att det ska behöva kosta något.

7 tips för ökad synlighet på Facebook

  1. Ta fram materialtyper – Utgår från 3-4 teman när du skapar inlägg. Det kan exempelvis vara ”roliga” inlägg, ”faktabaserade” inlägg eller ”personliga” inlägg. Detta skapar en bra mix i dina publiceringar och gör så att följarna inte tröttnar på ditt innehåll
  2. Använd publiceringsschema – Placera det olika materialtyperna i ett publiceringsschema. Detta schema talar om vad för innehåll som ska publiceras samt när det ska göras.
  3. Schemalägg dina inlägg – På Facebook går det att schemalägga inlägg vilket innebär att du kan planera dina inlägg för flera dagar framåt. Detta gör att du kan anpassa publiceringstiden till dina följare samtidigt som ditt företag får ett välfyllt flöde vilket ökar chansen till fler följare.
  4. Interagera med dina följare – Uppmuntra till engagemang genom att publicera relevant och intressant innehåll. Svara på kommentarer och kommunicera med dina kunder. Facebooks nya algoritm prioriterar inlägg som skapar dialog mellan människor vilket innebär att inlägg med mycket dialog får stor spridning.
  5. Använd statistikverktyget – Facebook har ett utmärkt statistikverktyg där du kan utvärdera hur dina inlägg presterar. Fortsätt att arbeta med de materialtyperna som presterar bra och se över de som presterar mindre bra.
  6. Sänd live – Livesändningar skapar överlägset mest engagemang. Om du inte provat detta tidigare, gör det och var inte rädd för att misslyckas. Att allt inte blir ”perfekt” är just anledningen till varför livevideo skapar så bra engagemang. Dina följare vill se människorna bakom inläggen och vad passar då bättre än en livesändning där ni pratar om vad ni är duktiga på.
  7. Använd rätt bilder och videos – Anpassa dina bilder och videos så att de ”matchar” med publiceringens övriga innehåll. En dålig bild eller video kan tyvärr göra att dina följare skrollar förbi ditt inlägg och därför missar textens budskap.

Det viktigaste av allt är att anpassa innehållet till din målgrupp. Utgå alltid från vad din målgrupp vill se och försök att förbise vad du själv tycker är intressant.

Vill du har fler tips hur du kan öka din synlighet på Facebook eller andra sociala medier? Hör av dig till oss! 🙂

Sociala medier-strategi

Finns ditt företag i sociala medier? Har du/ni i så fall en sociala medier-strategi? Om svaret är ja på första frågan och nej på andra så kommer du att ha stor nytta av detta inlägg. Har ni redan en sociala medier-strategi, läs gärna vidare. Vi kanske tar upp något du inte tänkt på.

Att ha en sociala medier-strategi är helt enkelt en nyckel för att ditt företag ska få ut något av er närvaro i era sociala kanaler. Därför vill vi ge dig några konkreta tips som förhoppningsvis ska underlätta ditt strategiarbete.

  1. Varför finns ni i sociala medier? Klargör syftet med er närvaro. Det kan exempelvis vara att ni vill stärka ert varumärke, finnas tillgänglig för era kunder, marknadsföra era produkter etc.
  2. Innan du börjar publicera innehåll så är det viktigt att du veta vem du pratar med. Du måst helt enkelt känna till din målgrupp samt vad som kännetecknar dessa personer. Vad har de för intressen? Vart bor dom? Hur ser deras digitala vanor ut?
  3. Bestäm vilka kanaler du vill vara i. Välj de kanaler där din målgrupp finns.
  4. Anpassa tonalitet till målgrupp. Tonalitet är avgörande för hur ditt företag uppfattas.
  5. Ta fram en publiceringsplan. Planen bör innehålla när inlägg ska göras, vem som är ansvarig, materialtyp (innehåll), vilken kanal som ska användas samt vad målet är med publiceringen.
  6. Bestäm hur ni ska utvärdera er närvaro samt vem som är ansvarig för detta. Genom att kolla på statistik så får ni reda på vilket innehåll som fungerar bäst kontra sämst.
  7. En plan över annonsering/sponsring. Sponsra innehåll som har presterat bra organiskt. Sponsra inte inlägg som presterat dåligt organiskt.

Behöver du fler tips eller har andra digitala funderingar? Hör av dig till oss:)

Bilder i sociala medier

Det gamla ordspråket att ”en bild säger mer än tusen ord” är kanske något uttjatat. MEN, vad det gäller bilder i sociala medier så stämmer det faktiskt. Gå bara till dig själv, vad är det som gör att du stannar till i ditt skrollande  på Facebook eller Instagram? Många skulle nog säga att det är en speciell bild, animation eller video som är orsaken till varför ett visst inlägg tillkallar dennes uppmärksamhet. Visst, texten är också superviktig men utan en tilltalande bild så skrollar vi förbi inlägget och missar troligtvis det intressanta budskapet som texten ville förmedla.

Valet av bild är därför otroligt viktigt när du publicerar innehåll i sociala medier. Vi vill därför ge dig sju konkreta tips på hur du ska tänka när när det gäller bilder i sociala medier

  1. Publicera inlägget för dig själv innan du publicerar det offentligt. Detta gör att du själv kan avgöra om bilden funkar eller inte.
  2. Se till så att bilden förmedlar samma känsla och budskap som texten. Ett bra sätt att kolla upp detta är att tänka sig in vad inlägget hade förmedlat för känsla/budskap utan text och bara med bild.
  3. Använd bara filter om du tycker att det förstärker budskapet i inlägget. Skippa filter om det gör att bilden tappar sin koppling till texten.
  4. Använd JPEG-format för bilder som innehåller personer, vyer, landskap mm.
  5. Använd PNG-format för bilder som består av stora ytor av samma färg, exempelvis grafiska motiv.
  6. Se till så att dimensionen på bilderna är anpassade för det sociala mediet du ska publicera i. Det finns en bra hemsida som tar upp vilka dimensioner som gäller för bilder i de fem största sociala medierna. Klicka här för att komma dit!
  7. Använd inte för mycket text i bilden. Facebooks algoritmer prioriterar bort bilder med för mycket text. För att testa om din bild funkar eller inte så har Facebook själva tagit fram ett verktyg för detta. Du laddar enkelt upp bilden ifråga och får ett snabbt svar om bilden är lämplig eller inte. Klicka här för att komma till verktyget! 

Avslutningsvis vill vi även tillägga att bilden du väljer är avgörande för vilket typ av känsla mottagaren ska få. Bilder som är oretuscherade upplevs som mer naturliga och förmedlar en mer personlig känsla än bilder som är retuscherade.

Facebook fortfarande störst

Vi kan inte få nog av att skriva om sociala medier samt hur viktigt det är att ditt företag finns där. Innan ditt företag väljer vilket eller vilka sociala medier ni vill kommunicera i så kan det vara bra och intressant att känna till vilka digitala plattformar som är populärast. Facebook är fortfarande störst, följt av Instagram och Snapchat. Tillväxten (antalet nya användare) är dock lägre för Facebook jämfört med Instagram och Snapchat. Under 2017 ökade Facebooks användare med 3 procent medans siffran för Instagram och Snapchat var hela 9 procent. Återstår att se vad som händer under 2018. Svenskarna och Internet släpper nämligen en ny rapport inom kort.

De fem största sociala medierna

Källa: http://www.soi2017

Har du koll på din målgrupp?

Det blir allt svårare för företag att synas och sticka ut i sociala medier eftersom vi dagligen överös med olika typer av innehåll i våra sociala medier. Konkurrensen om kundernas/följarnas/läsarnas uppmärksamhet hårdnar vilket innebär att det är otroligt viktigt att du har koll på din målgrupp, vilka kanaler de använder, deras intressen samt deras ”surfvanor”.

Vilka åldersgrupper dominerar i de olika kanalerna?

  • Facebook är populär bland alla. 74 % av alla internetanvändare använder Facebook
  • Instaram populärast bland 12-35 år
  • Snapchat populärast bland 12-15 år
  • Linkedin populärast bland 26-55 år
  • Twitter  populärast bland 16-35 år

Vi på Entos hjälper ditt företag att nå ut till dina kunder. Hör av dig så berättar vi mer:)

Facebooks nya algoritm, vad gäller?

Facebook jobbar ständigt med att göra upplevelsen för oss användare så bra som möjligt. Vi har under den senaste tiden läst flertalet nyheter om att Facebook har ändrat i sin algoritm för att göra just upplevelsen bättre för oss användare. Vad innebär egentligen den nya algoritmen och hur kommer det att påverka ditt företags närvaro på Facebook?

Den nya algoritmen innebär  helt enkelt att samtal mellan privatpersoner (familj och vänner) prioriteras före inlägg från företag. 

Och hur påverkas ditt företag av detta?  Ditt företags närvaro på Facebook behöver inte påverkas så mycket under förutsättning att dina inlägg generar högt engagemang. Genererar dina inlägg lågt engagemang så kommer dock dessa bortprioriteras.

Vad innebär engagemang?

Engagemang innebär att dina följare klickar, gillar, kommenterar, reagerar eller delar ditt inlägg. Kommentarer, reaktioner och delningar rankas högre än gilla-markeringar och klick på inlägget.

Ju mer engagemang dina inlägg skapar desto mer kommer Facebooks algoritm att gilla inlägget vilket i slutändan innebär att ditt inlägg får större spridning. Att personer engagerar sig innebär ju att de tycker att något är givande vilket i slutändan gör att vistelsen på Facebook också blir givande. Facebook vill att du som användare ska få en så trivsam vistelse som möjligt och därför vill de således prioritera det inläggen som skapar mest engagemang eftersom det i sin tur skapar en trivsam och givande vistelse för dig på Facebook.

Att skapa inlägg som engagerar är lättare sagt än gjort vilket kommer att betyda att företag kommer att behöva annonsera mer för att få ut sitt budskap. Tycka vad man vill om Facebook men de är duktiga på att hitta knep för att tjäna mer pengar 😉

Intresserad av att läsa mer om detta? Klicka här.

Klicka här för att se vilka tjänster vi på Entos erbjuder inom sociala medier.

Vi hörs! 🙂

 

 

 

 

Utvärdera din digitala närvaro

Det absolut viktigaste för att veta om du arbetar i rätt riktning i dina digitala kanaler är att du utvärderar din närvaro regelbundet. Många digitala plattformar erbjuder idag egna statistikverktyg där du som användare kan mäta din närvaro på egen hand.

Google Analytics, Facebook & Instagram

Både Google, Facebook och Instagram (för att nämna några av det största digitala plattformarna) har alla tre väldigt bra statistikverktyg. Dock så skiljer sig de olika lite ifrån varandra. Google Analytics är ett verktyg där du kan få statistik på i stort sett allt som händer på din webbplats. Verktyget är omfattande men samtidigt väldigt lättanvänt. Läs här hur du kommer igång med Google Analytics.

Kastar vi oss över till det största sociala mediet Facebook så är deras statistikverktyg välutvecklat och möjliggör för dig som användare att mäta din närvaro både på ett brett och djupt plan. Instagrams statistikverktyg är mer av det enklare slaget och erbjuder inte riktigt samma funktioner. Vi på Entos hjälper dig och ditt företag att navigera runt i de olika statistikverktygen samt hur du ska tänka när du utvärderar.

Kontakta oss:)!

Skapa framgång i sociala medier

Som många säkert känner till så lanserade vi i förra veckan nya tjänster inom digital kommunikation. Vi hjälper numera dig och ditt företag att skapa närvaro, engagemang och förhoppningsvis framgång i dina sociala medier. Många företag använder idag sociala medier på fel sätt där de informerar istället för att kommunicera. Frågar man chefer så tycker säkert de flesta att det är viktigt att företaget ifråga är aktivt i sociala medier, vilket är bra. Problemet är dock allt som oftast att många företag saknar en plan kring hur de ska arbeta i sina digitala kanaler. Det finns inget facit över hur man skördar framgång i sociala medier men det finns vissa grunder som du kan arbeta utifrån:

Lär dig de olika sociala medierna

Lär dig grunderna kring hur man arbetar i de olika kanalerna. Ta reda på vilka funktioner och verktyg som finns som kan effektivisera ditt arbete.

Lär känna din målgrupp och välj rätt kanal

En förutsättning för att lyckas i sociala medier är att du känner din målgrupp. Är de yngre eller äldre? Vilka intressen har de? När är de aktiva på nätet? När du vet detta blir det enklare att välja kanal och innehåll. 

Engagera dina kunder

När du lärt dig hur de olika sociala medierna fungerar och har valt kanal så börjar det riktiga arbetet: Engagera dina följare/kunder! Detta är lättare sagt än gjort och kräver både kreativitet, tålamod och energi. Det handlar helt enkelt om att skapa innehåll som gör att dina följare gillar, kommenterar eller delar ditt inlägg. Våga prova er fram för att ta reda på vilket innehåll som skapar högt kontra lågt engagemang.

Lev som du lär

Om du vill att dina kunder ska engagera sig i dina inlägg så är det också viktigt att du engagerar dig i andras innehåll. Man brukar säga att man ska ”leva som man lär” vilket också gäller i livet på det sociala medierna.  Bete dig likadant i sociala medier som du gör det ”vanliga” livet. Svara på följarnas frågor, gilla eller dela andras inlägg och tyck till om saker som engagerar dig. Ju mer aktiv du och ditt företag är desto mer kommer ni gynnas av algoritmerna vilket gör att ditt företag syns mer.

Utvärdera din närvaro

När du vill kommit igång med en närvaro i någon av de sociala kanalerna så är det oerhört viktigt att du utvärderar närvaron med jämna mellanrum. Detta för att ta reda om ert arbete ger någon effekt. När du utvärderar kan du bland annat kika på vilket innehåll som fungerar kontra inte fungerar. Visar det sig exempelvis att video skapar mer engagemang än bilder? Skapa mer video då du vet att det verkar framgångsrikt just nu!

Annonsera

Facebook ändrar sina algoritmer lite då och då. Det senaste är att de prioriterar innehåll från privatpersoner före innehåll eller inlägg från företag. Detta innebär att du behöver köpa till räckvidd på dina inlägg för att nå ut till din målgrupp. Fördelen med detta är att du kan målgruppsanpassa dina inlägg som gör att du når ut till rätt målgrupp. Annonsering i sociala medier är dessutom väldigt billigt i relation till den effekt man får.

Möjligheterna i de sociala medierna är enorma och det kan kännas svårt att veta vart man ska börja och vad man ska prioritera. Vi på Entos hjälper er att navigera i den digitala djungeln. Kontakta oss så kommer vi tillsammans fram till vad som passar bäst för ditt företag.

Varför ska ditt företag finnas på sociala medier?

Vi blir fler på Entos och vill passa på att presentera vår nya medarbetare Viktor Synnerdahl. Viktor är digital kommunikatör och marknadsförare med kompetens inom digital produktion, digital strategi och sociala medier.

Digital kommuniaktör

Viktor Synnerdahl 

I och med vår nya rekrytering erbjuder vi nu tjänster inom sociala medier, digital marknadsföring/produktion och digital strategi. Vi är lyhörda och hjälper ert företag att hitta rätt kanal för er målgrupp och era behov. Hör av er till Viktor så kommer ni tillsammans fram till vad som passar bäst för just ert företag.

Nedan följer fem anledningar till varför ni ska finnas i sociala medier:

EFFEKTIV ANNONSERING

Målgruppsanpassa din annonsering och justera annonser i realtid om det skulle behövas.
Annonsering i sociala medier är både effektiv och garanterar att du når ut till rätt målgrupp.

SYNS DÄR DINA KUNDER FINNS

Idag använder i stort sett alla svenskar sociala medier. I dagens allt mer digitaliserade samhälle där konkurrensen om kunderna ökar så blir det än viktigare att synas i den kanal din målgrupp finns.

KUNDER SÖKER PÅ DITT FÖRETAG

Det blir allt vanligare att kunder söker efter företag på sociala medier innan de besöker företagets webbplats. Finns du inte på sociala medier är risken därför stor att kunden väljer något annat företag, kanske din konkurrent.

VARUMÄRKESBYGGANDE

Det gamla talesättet ”syns du inte, finns du inte” är kanske något uttjatad. Den är dock högst väsentlig vad det gäller sociala medier. Syns du inte där din målgrupps finns, finns heller inte ditt företag. Genom att synas i sociala medier stärker du ditt företags varumärke och möjligheterna till att växa blir större.

KOMMUNICERA MED DINA KUNDER

Svara på kunders frågor, recensioner eller klagomål snabbt och effektivt. Hög tillgänglighet och snabb service stärker förtroendet för ditt företag.

Spana in våra nya tjänster här!

Mer pengar till sociala medier

Allt fler företag väljer att lägga mer pengar på sociala medier i och med att rörlig blir allt mer populärt. Vi har tidigare i bloggen nämnt att rörlig bild kommer att vara en av det stora digitala trenderna under 2018. IAB har gjort en undersökning där totalt 350 st marknadsförare samt mediainköpare deltagit. Resultatet styrker just testen om att rörlig bild blir allt mer populärt i sociala medier.

67 % av alla 350 tillfrågade ska nämligen flytta stora delar av sin TV-budet till digital video i sociala medier.

Mindre pengar till TV-reklam och mer till digital video i sociala medier, så ser framtiden ut om man får tro denna undersökning.

De flesta av de tillfrågade vill också att öka sin närvaro i sociala medier då de anser att de har större chans att nå en bred målgrupp.

Hur ser närvaron ut i sociala medier för ditt företag?

Vi hjälper dig med hur du ska tänka för att öka ditt företags närvaro i social medier. Hör av dig till oss så berättar vi mer.

Läs artikeln i sin helhet